پایگاه خبری وب زوم
جمعه 7 اردیبهشت 1403
کد خبر: 1175
پ
ناگفته های ارزیابی شایستگی مدیران در گفت و گو با مهدیس پرپنچی :

ایران اینتریو رویای بزرگ تری در جهت حل مشکل کارفرماها و کارجویان دارد

مدیر عامل موسسه ایران اینترویو می‌گوید این موسسه رویای بزرگ تری در جهت حل مشکل کارفرماها و کارجویان دارد.

موسسه ایران اینترویو به عنوان اولین مرکز تخصصی مصاحبه شغلی در سال 1396 شروع بکار کرد، مهدیس پرپنجی، مدیرعامل این موسسه می‌گوید: هدف از تاسیس این موسسه معرفی نیروی کار شایسته و متناسب به کارفرما، و توسعه آن بر مبنای شایستگی است. 


پرپنجی ادامه می‌دهد: دانش و مهارت افراد بر اساس رزومه تا حد زیادی قابل سنجش است اما نگرش افراد را نه در رزومه می‌توان یافت و نه در مصاحبه های متعارف امروزی. به عنوان مثال مسئولیت پذیری و  یا انعطاف پذیری و سازگاری فرد را نمی‌توان از رزومه او یا در یک جلسه نیم ساعته مصاحبه متوجه شد. برای سنجش این قبیل شایستگی ها روشهای استانداردی وجود دارد از جمله کانون¬های ارزیابی. کانون ارزیابی  رويكردی است كه در متداول‌ترین شکل آن،  سه یا تعداد بیشتری ارزیاب، گروهی متشکل از چهار تا شش ارزیابی‌شونده را مورد مشاهده قرار می‌دهند. ارزیابی‌شوندگان در مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و آزمون ها شرکت کرده و وظایف مربوط به شغل یا سطح شغلی‌شان را که شبیه‌سازی شده انجام می‌دهند و براساس عملکردشان ارزیابی می‌شوند و  پروفایل شایستگی دریاغت می¬کنند  و کارفرما با توجه به امتیازات شایستگی آنها مبادرت به استخدام یا ارتقا می¬ نماید.


به گفته او یکی از شرکت های هواپیمایی هر سال 300 نفر از افراد حائز شرایط مدیریتی را برای ارزیابی به آن¬ها معرفی می¬کند و در فرآیند کانون ارزیابی،  50 نفر انتخاب و در مسیر توسعه قرار می¬گیرند. 


مدیرعامل ایران اینترویو با بیان اینکه این موسسه در بخش دولتی نیز با کارفرمایان بسیاری در ارتباط است می‌گوید: سال 1396 سازمان امور اداری و  استخدامی کشور دستورالعملی را  تصویب کرد که بر اساس آن هیچ انتصاب و ارتقایی  در دستگاه های دولتی انجام نمی شود مگر اینکه از فرآیند کانون های ارزیابی بگذرد. موسسه ایران اینترویو نیز به دلیل سوابق و تجارب بسیار و همچنین  انتشار چندین کتاب در حوزه مدل ¬های شایستگی،  اولین موسسه بخش خصوصی بود که توانست این مجوز را دریافت کند و یکی از کارهایی که به صورت گسترده در سطح کشور انجام می دهد،  ارزیابی شایستگی مدیران دولتی در سطوح عملیاتی، پایه ، میانی و ارشد است. 


پرپنجی همچنین درباره کانون¬های توسعه در این موسسه می‌گوید: ما برای توسعه نیز مدل داریم، در واقع اینطور نیست که فرد پس از ارزیابی رها شود، اگر در هریک از شایستگی ها امتیاز لازم را کسب نکند از طریق پیکیج توسعه که میتواند مشاوره، معرفی فیلم و کتاب، آموزش و روشهای دیگر باشد ضعف خود را برطرف نماید و مجددا در کانون ارزیابی قرار گیرد و امتیاز لازم را کسب نمایند.


مدیرعامل ایران اینترویو در پاسخ به این سوال که استخدام نیروی کار در ایران چقدر با استاندارهای جهانی فاصله دارد نیز گفت: بر اساس تحقیقاتی که ما قبل از راه¬اندازی موسسه ایران اینترویو انجام دادیم،  در بسیاری از کشورها  اینگونه نیست که تنها رزومه(ادعای فرد جویای کار)  فروخته شود. موسسات کاریابی احراز هویت کرده و حداقل یک تست شخصیتی از فرد متقاضی میگیرند. 


پرپنجی با تاکید بر اقدام مهم دولت در تصویب دستورالعمل ارزیابی و توسعه شایستگیهای عمومی مدیران حرفه ای، اضافه کرد: برخی وزارتخانه های و سازمانهای دولتی، از جمله وزارت اقتصاد و دارایی کشور، سازمان سنجش آموزش کشور، مرکز آمار ایران و همچنین آب و برق خوزستان با تبعیت از دستورالعمل مذکور، تمام افراد حائز شرایط را برای شرکت در کانون ارزیابی  معرفی کرده و بر اساس امتیازات شایستگی اقدام به انتصاب و توسعه مینمایند.


وی در انتها می‌افزاید: ما در ایران اینتریو رویای بزرگ تری در جهت حل مشکل کارفرماها و کارجویان داریم و تدابیری اندیشیدیم که در آینده نزدیک در این باره صحبت خواهم کرد.

 

ارسال دیدگاه