پایگاه خبری وب زوم
شنبه 15 اردیبهشت 1403
کد خبر: 14199
پ

لندرماه ژاپنی همراه کاوشگر اماراتی به فضا رفتند

یک لندر ماه که توسط شرکت خصوصی ژاپنی ساخته شده حامل کاوشگری متعلق به امارات متحده عربی در کنار چند محموله دیگر با یک موشک اسپیس ایکس به فضا پرتاب شد.

این پرتاب امروز از مقر کیپ کاناورال نیروی فضایی آمریکا در ایالت فلوریدا انجام شد. طی عملیات مذکور در ساعت ۷:۳۸ دقیقه به وقت گرینویچ لندر«هاکوتو-آر» سوار بر موشک اسپیس ایکس به فضا سفر کرد. این نخستین ماموریت شرکت خصوصی «آی اسپیس» به حساب می آید. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، هاکوتو آر بهار سال آینده میلادی روی ماه فرود می آید. این نخستین باری خواهد بود که یک فضاپیمای ساخت ژاپن به ماه می رسد.

قسمت اول موشک فالکون ۹ حدود ۸ دقیقه پس از پرتاب در مقر کیپ کاناورال فرود آمد. قسمت بالایی موشک که لندر هاکوتو آر را حمل می کرد طبق برنامه ریزی ها، ۴۷ دقیقه پس از پرتاب آن را رها کرد و ۶دقیقه پس از آن یک کاوشگر کوچک ماه (متعلق به ناسا) به نام« لونار فلش لایت» نیز آزاد شد.

لندرماه ژاپنی همراه کاوشگر اماراتی به فضا رفتند

کاوشگر ناسا که به اندازه یک کیف اداری است، مسیر خود را به سمت ماه آغاز کرد که احتمالا ۳ ماه طول می کشد.

البته محموله اصلی این عملیات لندر هاکوتو آر بود که مسیر طولانی به سمت ماه را طی می کند. پیش بینی می شود لندر مذکور در آوریل ۲۰۲۳ میلادی در نزدیکی دهانه اطلس روی ماه فرود بیاید.

این دستاوردی بزرگ است. تابه امروز فقط سازمان های فضایی آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی و چین توانسته اند روی سطح ماه لندر فرود بیاورند.

البته این یک پرواز آزمایشی است که برای آن ۱۰ هدف تعیین شده و فرود روی ماه نهمین مورد آن است. دهمین هدف عملیات، فعالیت روی سطح ماه برای پشتیبانی از محموله های مشتریان است.

محموله رده بالای این لندر نیز یک ربات ۱۰ کیلوگرمی به نام «رشید» است که در حقیقت نخستین کاوشگر ماه امارات متحده عربی به حساب می آید. رشید پس از خروج از هاکوتو آر با کمک دوربین های مختلف تصاویری ثبت و محیط آن را بررسی می کند. پیش بینی می شود ماموریت کاوشگر رشید یک روز ماه (معادل ۱۴ روز زمین) طول بکشد.

منبع: مهر

کلید واژه : فضا
ارسال دیدگاه