پایگاه خبری وب زوم
جمعه 7 اردیبهشت 1403
کد خبر: 14372
پ

لندر در حال مرگ ناسا زلزله بی سابقه در مریخ را ردیابی کرد

لندر اینسایت ناسا در ماه می سال جاری میلادی زلزله ای به وسعت ۴.۷ را در مریخ ردیابی کرد.

این رویداد ۵ بار قدرتمندتر از رکورد زلزله است که قبلاً توسط همین ابزار در آگوست ۲۰۲۱ میلادی رصد شده بود. قدرتمندترین زلزله قبلی ردیابی شده توسط اینسایت ۴.۲ بود.

زلزله ثبت شده در می ۲۰۲۲ میلادی به حدی قدرتمند بود که لندر حدود ۱۰ ساعت امواج پس لرزه آن را ردیابی می کرد. حال آنکه پس لرزه های زلزله ثبت شده در آگوست ۲۰۲۱ میلادی پس از یک ساعت از بین رفت.

جان کلینتون یکی از محققان انستیتو فدرال فناوری سوییس در زوریخ و از مولفان ارشد این پژوهش می گوید: انرژی که توسط همین یک زلزله مریخی آزاد شده معادل انرژی تجمیع شده تمام زلزله هایی است که تاکنون در این سیاره رصد کرده ایم. هرچند این رویداد در فاصله ۲ هزار کیلومتری لندر رخ داده اما امواج ثبت شده چنان قدرتمند بودند که تقریباً ابزار ارتعاش سنج دستگاه را اشباع کردند.

لندر اینسایت در سال ۲۰۱۸ میلادی به فضا ارسال شد و در اواخر نوامبر همان سال روی مریخ فرود آمد. این ابزار ناسا از آن زمان تاکنون با استفاده از ارتعاش سنج خود فعالیت های سیاره سرخ را رصد کرده است. ثبت زلزله های مریخی اطلاعات جدیدی درباره این سیاره فراهم می کند.

این در حالی است که ناسا اعلام کرده این لندر فقط تا چند هفته دیگر فعال می ماند و پس از آن به دلیل تجمیع گردو خاک روی پنل های خورشیدی اش خاموش خواهد شد. با این وجود لندر از عمر اصلی ماموریت یعنی ۲ سال زمینی، فراتر عمل کرده است.

منبع: مهر

کلید واژه : ناسا مریخ
ارسال دیدگاه