پایگاه خبری وب زوم
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
کد خبر: 15278
پ

ناسا زمان‌بندی اولین پرتاب مداری استارشیپ اسپیس‌ایکس را برملا کرد

یکی از تقویم‌های زمانی ناسا نشان می‌دهد که اولین پرتاب مداری راکت استارشیپ اسپیس‌ایکس در چه تاریخی انجام خواهد شد.

بوستر راکت استارشیپ اسپیس‌ایکس چند روز پیش آزمایش احتراق 31 موتور رپتور را پشت سر گذاشت تا یک گام دیگر به اولین پرتاب مداری نزدیک شود. حالا تقویمی از برنامه‌های یکی از هواپیماهای ناسا منتشر شده است که اطلاعات جدیدی را درباره این پرتاب مداری نشان می‌دهد.

هواپیمای WB-57 ناسا یکی از دارایی‌های مهم این سازمان فضایی است که معمولاً وضعیت اشیای پرنده در ارتفاعات بالای زمین را ردیابی می‌کند و اولین هواپیمایی است که بازگشت فضاپیماها به اتمسفر را می‌بیند. ناسا همچنین از WB-57 برای کسب اطلاعات بصری در پرتاب‌های آزمایشی بهره می‌گیرد و تقویم برنامه‌های این هواپیما نشان می‌دهد که 20 اسفند برای پرتاب استارشیپ زمان‌بندی شده است.

پیش‌تر «ایلان ماسک»، مدیرعامل اسپیس‌ایکس، گفته بود که اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، این شرکت در ماه آینده میلادی اولین پرواز مداری استارشیپ را انجام خواهد داد. خانم «گوئین شاتول»، رئیس امور اجرایی اسپیس‌ایکس هم قبلاً از همین بازه زمانی برای آزمایش راکت غول‌پیکر این شرکت خبر داده بود.

استارشیپ قدرتمندترین راکت تاریخ خواهد بود

راکت استارشیپ 33 موتور رپتور دارد که چند روز پیش 31 مورد از آن‌ها به‌صورت هم‌زمان روشن شدند تا آزمایش مهمی را پشت سر بگذارند. این آزمایش رکورد جهانی بیشترین احتراق موتور هم‌زمان را شکست. اگر پرواز مداری استارشیپ موفقیت‌آمیز باشد، این راکت رکورد بیشترین نیروی پیشرانش را هم به نام خود ثبت خواهد کرد. این رکورد درحال‌حاضر با نیروی پیشرانش 45.3 میلیون نیوتن به راکت N1 شوروی تعلق دارد.

بااین‌حال قدرتمندترین راکت موجود در جهان، «سامانه پرتاب فضایی» (SLS) است که از آن برای مأموریت آرتمیس 1 به‌منظور پرتاب کپسول اوریون در گردشی به دور ماه استفاده شد. نیروی پیشرانش این راکت 39.1 میلیون نیوتن بود. اما استارشیپ که قرار است در آزمایش مداری از حداکثر 90 درصد از توان موتورهای خود استفاده کند، به نیروی پیشرانش 68 میلیون نیوتن دست پیدا خواهد کرد.

منبع: دیجیاتو

کلید واژه : ناسا
ارسال دیدگاه