پایگاه خبری وب زوم
شنبه 15 اردیبهشت 1403
کد خبر: 16976
پ

سیستم موقعیت‌یابی چین جایگزین جی‌پی‌اس آمریکایی می‌شود

بیش از شش میلیارد نفر در جهان از GPS که متعلق به دولت آمریکاست استفاده می‌کنند، اما حالا چین قصد دارد این سیستم را به چالش بکشد و موقعیت‌یاب خودش را به جهان معرفی کند.

سیستم موقعیت‌یاب جهانی GPS در ابتدا به عنوان یک ابزار نظامی برای انجام وظایفی مانند هدایت موشک و عملیات پهپادی طراحی شد اما با گذشت زمان این فناوری در زندگی غیرنظامیان ضرورت پیدا کرد.

به گزارش سیتنا، با این حال ایالات متحده تنها کشوری نیست که سیستم ناوبری جهانی مبتنی بر ماهواره دارد. روسیه و اتحادیه اروپا نیز چنین سیستمی دارند و چین نیز با موقعیت‌یاب «بیدو» قصد دارد به جمع آنها بپیوندد.

یک دیپلمات سابق آمریکایی می‌گوید چین سال‌ها پیش به اهمیت داشتن یک سیستم ناوبری بین‌المللی پی برد.

او افزود: «چینی‌ها یک بار توانایی ردیابی موشک‌هایی که در نزدیکی جزیره تایوان شلیک کرده‌ بودند از دست داد و همین مسئله برایشان زنگ خطری شد تا سیستم ناوبری خودشان را ایجاد کنند. این سیستم پوشش و دقت مورد نظرشان را تضمین می‌کند و به هیچ کشور دیگری نیز وابسته نیست.»

کارشناسان آمریکایی بر این باورند که سیستم موقعیت‌یابی جهانی چین از اهداف نظامی فراتر رفته است، همانطور که در مورد سیستم آمریکایی اتفاق افتاد.

آنها می گویند سیستم جدید توسعه عظیم اقتصادی چین را تقویت می‌کند، می‌تواند سالانه ده‌ها میلیارد دلار برای این کشور درآمد داشته باشد و همچنین نفوذ پکن را در سطح جهانی افزایش دهد.

سئول می‌گوید پکن صادرات بسیاری از اشکال زیرساخت فناوری را با داده‌های ارائه‌‌شده توسط سیستم موقعیت یابی چینی مرتبط کرده است.

ارسال دیدگاه