پایگاه خبری وب زوم
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
کد خبر: 17087
پ

رونمایی متا از مدل هوش مصنوعی ترجمه و رونویسی از گفتار

متا از یک مدل هوش مصنوعی پرده‌برداری کرده است که ضمن ترجمه و رونویسی از گفتار در چندین زبان، امکان برقراری ارتباط سریع بین زبان‌های گوناگون را فراهم می‌کند.

هوش مصنوعی به نام «سیملس ام۴تی» ترجمه بین «متن به گفتار» را برای ۱۰۰ زبان و «گفتار به گفتار» را برای ۳۵ زبان پشتیبانی می‌کند.

به گزارش سیتنا، مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا می‌گوید پیش‌بینی‌ می‌کند این گونه امکانات به تقویت تعامل بین کاربران در فضای متاورس کمک کند.

متاورس دنیای مجازی خلق شده توسط شرکت متاست که در آن کاربران از سراسر جهان با استفاده از عینک‌های ویژه متا می‌توانند در اجتماعات مجازی شرکت کنند و برای مثال به یک مهمانی مجازی بروند، یا در یک کنسرت مجازی شرکت کنند و یا در یک سالن مجازی به تماشای یک فیلم بنشینند، بهره گیری از این امکان جدید شرکت متا در دنیای متاورس می‌تواند به ارتباط آسان‌تر و بیشتر کاربران این پلتفرم کمک کرده و به گسترش استفاده از آن در سراسر جهان کمک کند امری که به نظر می‌رسد متا به آن بسیار خوش بین است.

زاکربرگ همچنین افزود که این مدل هوش مصنوعی را برای استفاده شخصی در دسترس عموم قرار می‌دهد.

شرکت متا امسال چندین مدل هوش مصنوعی رایگان از جمله مدل زبان «لاما» را با هدف استفاده از یک زیست‌بوم هوش مصنوعی باز برای توسعه ابزارهای مواجهه با مصرف‌کننده منتشر کرده است.

با این وجود، شرکت متا هنوز با پرسش‌های حقوقی بسیاری در مورد داده‌های آموزشی جمع‌آوری شده برای ایجاد مدل‌های هوش‌مصنوعی مواجه است.

در ماه ژوئیه، کمدین معروف سارا سیلورمن و دو نویسنده دیگر شکایت‌هایی را برای نقض «حقوق انتشار» علیه متا و «اوپن ای‌آی» تنظیم و شرکت‌ها را متهم کردند که از کتاب‌های آنها به عنوان «داده‌های آموزشی» بدون مجوز مولف بهره‌برداری شده است.

محققان متا در یک مقاله تحقیقاتی گفتند که برای مدل هوش مصنوعی «سیملس ام۴تی» داده‌های آموزشی صوتی را از چهار میلیون ساعت «صوت خام که از یک منبع در دسترس عموم از داده‌های وب خریداری شده جمع‌آوری کرده‌اند.

کلید واژه : متا هوش مصنوعی
ارسال دیدگاه