پایگاه خبری وب زوم
شنبه 15 اردیبهشت 1403
کد خبر: 17219
پ

شهرت شرکت‌هایی که با هوش مصنوعی به تقلب درسی کمک می‌کنند

مدارس و دانشگاه‌ها، برای اولین بار یک سال کامل را قرار است در حضور هوش مصنوعی و چت‌بات‌ها سپری کنند. بسیاری از آموزشگاه‌ها استفاده از این ابزارها را ممنوع کرده و محتوای ساخته هوش مصنوعی را شناسایی می‌کنند.

مدارس و دانشگاه‌ها، برای اولین بار یک سال کامل را قرار است در حضور هوش مصنوعی و چت‌بات‌ها سپری کنند. بسیاری از آموزشگاه‌ها استفاده از این ابزارها را ممنوع کرده و محتوای ساخته هوش مصنوعی را شناسایی می‌کنند. همین مساله باعث پیدایش شرکت‌های جدیدی شده که با اصلاح مقالات، تشخیص آن را برای مدارس و دانشگاه‌ها سخت‌تر کرده و در شبکه‌های اجتماعی به شهرت رسیده‌اند.

به گزارش پیوست، مقاله‌نویسی و فروش مقاله پدیده جدیدی نیست اما پیدایش هوش مصنوعی باعث شده تا کار بسیاری از فعالان این حوزه راحت‌تر و فراگیر شود. اما این فرایند کاملا خودکار نیست و شرکت‌ها مدعی‌اند با تلفیق انسان و هوش مصنوعی، جلوی شناسایی آن توسط نرم‌افزارهای مبارزه با تقلب را می‌گیرند.

فست‌کمپانی در گزارشی به نقل از یک مطالعه جدید می‌گوید، مقاله‌نویس‌ها مشتریان خود را در شبکه‌های اجتماعی و به‌ویژه تیک‌تاک و پلتفرم‌های متا جذب می‌کنند. با این حال چنین فعالیتی در بسیاری از کشورها ممنوع است.

مایکل ویل، استادیار حقوق تکنولوژی کالج لندن و یکی از مولفان این مطالعه، می‌گوید: «از آنجایی که یک سری قوانین به وضوح تبلیغات در این باره را ممنوع کرده‌اند، پلتفرم‌هایی مثل تیک‌تاک و متا با تبلیغ این سیستم‌ها مرتکب جرم می‌شوند.»

گستره و مقیاس این موضوع هنگام بررسی آرشیو تبلیغات تیک‌تاک و متا توجه ویل را به خود جلب کرد. این دو شرکت در پاسخ به قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا که شفافیت بیشتری را از شرکت‌های تکنولوژی طلب می‌کند،‌ چنین اطلاعاتی را ارائه کرده‌اند.

طبق مشاهده ویل، تبلیغات بسیاری برای نگارش مقاله در سطوح مختلف از سوی شرکت‌ها خریداری شده است. در این مطالعه به ۱۱ خدمت هوش مصنوعی اشاره شده است که  برخی از آن‌ها خدماتی مثل افزایش سطح علمی مقاله و گروه دیگری هم مقاله‌نویسی کامل،‌ ارائه منابع و بررسی سرقت ادبی با استفاده از هوش مصنوعی را ارائه می‌کردند. به نظر بسیاری از این ابزارها تنها ترفندی برای استفاده از LLMهای موجود هستند و با پرامپت‌های مهندسی شده به نتایج مطلوب می‌رسند.

به گفته یکی از سخنگویان تیک‌تاک، ویدیو‌هایی که در این تحقیقات به آنها اشاره شده حذف و حساب کاربری منتشر کننده نیز به دلیل نقض قوانین مسدود شده‌اند. او می‌گوید: «در حالی که تبلیغات اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی،‌ همچون ChatGPT، در یک سری موارد مجاز است، اما اجازه تبلیغات گمراه‌کننده یا کذب را نمی‌دهیم.» متا هنوز پاسخی به درخواست اظهارنظر نداده و بعضی از تبلیغات نقل شده در این مطالعه هنوز قابل دسترسی هستند.

به گفته ویل، پاسخ پلتفرم‌ها به وجود این تبلیغات هم جالب توجه است. او می‌گوید: «قوانین مبهم است. آنها به حدی گسترده‌اند که اگر کسی به متا یا تیک‌تاک درمورد غیرقانونی بودن خدمات اطلاعی ندهد، اجرای قوانین بستگی به تصمیم خودشان دارد.» در حال حاضر مقرراتی در یک سری کشور‌ها در حال تصویب است که شاید سیستم‌های هوش مصنوعی همه‌کار یا دستیار‌هایی فراتر از تکمیل خودکار جمله را به طور کامل ممنوع کنند.

به گفته توماس لنستر، متخصص امانت آکادمیک در ایمپریال کالج لندن، این مساله از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا دانش‌آموزان و نویسندگان مقاله هردو از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. با نفوذ هرچه بیشتر هوش مصنوعی در تمامی ابزارها،‌ مشکل از این هم سخت‌تر می‌شود زیرا AI با تکنولوژی‌های معمولی متفاوت است.

به دلیل افزایش خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی، مبارزه با آنها نیز دشوارتر می‌شود و از آنجایی که همین حالا هم در شناسایی آثار هوش مصنوعی با مشکلاتی مواجه هستیم، شناسایی آنها با گذشت زمان سخت‌تر می‌شود.

کلید واژه : هوش مصنوعی
ارسال دیدگاه