پایگاه خبری وب زوم
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
کد خبر: 17861
پ

اولین تراکنش خرید غیرقابل هک با اینترنت کوانتومی انجام شد

خرید با استفاده از اینترنت کوانتومی نیازمند فنون تازه‌ای برای حفظ امنیت است. البته که هنوز اینترنت کوانتومی به مرحله اجرایی و عرضه نرسیده اما محققان چینی توانستند تجارت الکترونیک امن کوانتومی را به اثبات مفهومی برسانند.

خرید با استفاده از اینترنت کوانتومی نیازمند فنون تازه‌ای برای حفظ امنیت است. البته که هنوز اینترنت کوانتومی به مرحله اجرایی و عرضه نرسیده اما محققان چینی توانستند تجارت الکترونیک امن کوانتومی را به اثبات مفهومی برسانند.

به گزارش پیوست، وبسایت نیوساینتیفیک می‌گوید هوئا-لی ین از دانشگاه رنمین چین و همکارانش با استفاده از شبکه کوچکی متشکل از پنج کامپیوتر کوانتومی و اتصال آنها با چند کیلومتر فیبر، برای اولین بار مفهوم تجارت الکترونیک در جهان کوانتوم را آزمایش کردند.

این شبکه کوانتومی هم همانند تمامی شبکه‌‌های کوانتومی با دستکاری مشخصه‌های کوانتومی نور کار می‌کند و به دلیل ماهیت این تکنولوژی نمی‌توان بدون از بین بردن اطلاعات، آن را دستکاری کرد.

محققان در این آزمایش برای هر کامپیوتر نقشی در نظر گرفتند. یکی در نقش فروشنده و دوتا در نقش خریدار و دو کامپیوتر باقی‌مانده هم میانجی‌های بی‌طرفی بودند که از دروغ‌گویی طرفین به یکدیگر جلوگیری می‌کردند.

کامپیوتر‌های کوانتومی با اشتراک‌گذاری زنجیره خاصی از سیگنال‌های نور کوانتوم به نام کلید‌های رمزنگاری‌شده کوانتومی ارتباط برقرار کردند. برای انجام این معامله، فروشنده قراردادی را تولید کرد که او و خریدار هردو باید آن را تایید و امضا می‌کردند. هرمرحله از این ارتباط از یک میانجی شخص ثالث عبور می‌کرد. محققان به عنوان یک قرارداد آزمایشی فایلی در ابعاد قرارداد مشتری  خدمات وب آمازون را منتقل کردند که حجم آن حدود یک میلیون بیت است.

در حدود یک ثانیه، فروشنده و مشتری توانستند با طی کردن یک فرایند امضای ۱۱ باره، قرارداد را تکمیل کنند. یین می‌گوید این زمان سریع‌تر از پروتکل‌های مشابه تراکنش امن کوانتومی است که در گذشته پیشنهاد شده و با سرعت شبکه‌های ارتباطات سنتی همخوانی بیشتری دارد.

این تیم همچنین پیش‌فرض‌هایی را درمورد کامپیوتر‌های کوانتومی که یک کاربر ممکن است به آن دسترسی داشته باشد در نظر گرفتند و درنتیجه این فرایند حتی با دستگاه‌های کوانتومی معمولی‌تر، مانند نمونه‌های امروزی، هم همخوانی دارد.

خداخواست بیباک از دانشگاه میامی در اوهایو می‌گوید این آزمایش از دو پروتکل رمزنگاری کوانتومی استفاده می‌کند که پیشتر مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و امنیت خود را از بنیان‌های فیزیک کوانتوم تامین می‌:نند. محققان با ترکیب این پروتکل‌ها تنظیماتی را برای تجارت الکترونیک فراهم کردند که جلوی حمله هکرها از کامپیوترهای بسیار قدرتمند می‌ایستد.

با این حال هوی-کوانگ لو از دانشگاه تورنتو و استارت‌آپ کوانتومی Quantum Bridge Technologies معتقد است که استفاده از این پروتکل برای شبکه‌های بزرگتر از پنج کاربر شاید مشکل‌ساز شود. او معتقد است که برای حضور یک میلیون کاربر در تراکنش‌ها، به یک هزار میلیارد کلید در آغاز فرایند نیاز است و همین مساله ممکن است شدنی نباشد.

یین و تیمش می‌خواهند ایده خود را با آزمایش و الهام‌بخشی دیگران به یک ایده عملی‌تر تبدیل کنند. او می‌گوید: «دوست داریم تیم‌های تحقیقاتی دیگری را ببینیم یا کارمان توسعه داده و موارد استفاده بیشتری را در شبکه‌های ارتباطات کوانتوم فعلی تایید کنیم.»

ارسال دیدگاه