پایگاه خبری وب زوم
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403
کد خبر: 17907
پ

سرمایه‌گذاری گوگل روی اینترنت ماهواره‌ای برای اندروید

گوگل با حضور در دور جدید جذب سرمایه شرکت AST SpaceMobile فعالیت خود در حوزه اینترنت ماهواره‌ای را افزایش داد. شرکت AST یکی از فعالان نوپای ارائه اینترنت ماهواره‌ای از مدار پایینی (LEO) است که برای ارائه خدمات ارتباط مستقیم ماهواره با گوشی تلاش می‌کند.

گوگل با حضور در دور جدید جذب سرمایه شرکت AST SpaceMobile فعالیت خود در حوزه اینترنت ماهواره‌ای را افزایش داد. شرکت AST یکی از فعالان نوپای ارائه اینترنت ماهواره‌ای از مدار پایینی (LEO) است که برای ارائه خدمات ارتباط مستقیم ماهواره با گوشی تلاش می‌کند.

به گزارش پیوست، AST در این دور جذب سرمایه ۲۰۶.۵ میلیون دلار را جذب خود کرده که علاوه بر ۱۵۵ میلیون دلار از Vodafone، سرمایه‌گذار پیشین، سرمایه‌گذاری جدیدی از شرکت ارتباطات AT&T و گوگل را شامل می‌شود.

همچنین براساس قراردادی که روز جمعه اطلاعات آن منتشر شد، شرکت AT&T، گوگل و وودافون (Vodafone) ۱۱۰ میلیون دلار از اوراق تبدیل پذیر ۱۰ ساله را روی این شرکت سرمایه‌گذاری می‌کنند. همچنین شرکت AT&T پس از راه‌اندازی و موفقیت اولیه ماهواره‌های LEO  این شرکت، ۲۰ میلیون دلار درآمد را به AST SpaceMobile تعهد داده است.  این ماهواره‌ها قرار است در اولین سه ماهه امسال پرتاب شوند. شرکت Vodafone نیز درآمد ۲۵ میلیون دلار را متعهد شده است.

این دو اوپراتور علاوه بر سرمایه‌گذاری روی شرکت، سفارش‌هایی را برای خرید تجهیزات شبکه از AST به ثبت‌ رسانده‌اند. گوگل و AST نیز قرار است روی توسعه محصول، آزمایش و طرح‌های اجرای اتصال شبکه SpaceMobile برای اندروید و دستگاه‌های مربوطه با یکدیگر همکاری کنند.

ابل اولان، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره AST، در بیانیه‌ای گفت: «این سرمایه‌گذاری مازاد بر سرمایه‌گذاری پیشین پیشتازان اکوسیستم بی‌سیم از جمله Rakuten، American Tower و Bell Canada هستند که هرکدام نه تنها بخشی از AST SpaceMobile را تحت مالکیت خود دارند بلکه شریک فناوری و مشتری به حساب می‌آیند. هرگونه همکاری تازه‌ای نشان می‌دهد که پیشتازان بازار تا چه اندازه به چشم‌انداز ما باور دارند.»

شرکت AST SpaceMobile در تلاش است تا امکان اتصال دستگاه‌های موبایل معمولی به ماهواره را فراهم کند و به‌واسطه آن نقاط کور اتصال را از بین ببرد. این شرکت تا به امروز فناوری خود را با ماهواره‌ آزمایشی Bluewalker-3 آزمایش کرده و با موفقیت تماس‌های صوتی 2G، 4G LTE و 5G را برقرار کرده است. AST می‌گوید این ماهواره همچنین با استفاده از طیف کانال‌های 5 MHz، سرعت دانلود 14 Mbps را به ثبت رسانده است. ماهواره‌های BlueBird پرتوهایی برای پشتیبانی تا سرحد 40 MHz را در خود جای داده‌اند و روی کاغذ می‌توانند سرعتی تا سرحد ۱۲۰ مگابیت برثانیه را ارائه کنند.

این شرکت تا به امروز به ۴۰ اوپراتور جهانی از جمله Zain KSA در عربستان سعودی، اوگاندا تلکام و TIM در برزیل قرادادهایی را منعقد کرده است. با این حال AST در بازار نوپای خود با شرکت‌های بزرگی مثل اسپیس‌اکس وارد رقابت می‌شود. خدمت اینترنتی استارلینک از اسپیس‌اکس به تازگی از تلاش برای ارائه خدمات مستقیم به دستگاه‌های موبایل خبر داده و ۶ ماهواره Direct-to-Cell را به مدار پایینی زمین پرتاب کرده است.

ارسال دیدگاه