پایگاه خبری وب زوم
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
کد خبر: 17985
پ

عینک نوظهور اپل ویژن پرو چطور کار می‌کند؟

حتما تا قبل از این هم در پاساژها یا مراکز تفریحی از این هدست‌های واقعیت مجازی دیده بودید. همین عینک‌هایی که روی چشم‌ می‌گذاشتید و با صدا و تصویر این احساس به شما می‌داد که در یک فضای دیگری قرار دارید.

هفت صبح نوشت: ‌حتما تا قبل از این هم در پاساژها یا مراکز تفریحی از این هدست‌های واقعیت مجازی دیده بودید. همین عینک‌هایی که روی چشم‌ می‌گذاشتید و با صدا و تصویر این احساس به شما می‌داد که در یک فضای دیگری قرار دارید.
 
حالا بیایید فکر کنیم که این عینک‌ها چندین گام پیشرفته‌تر شده. این عینک جدید تعداد زیادی سنسور در بیرون و داخل خود دارد که باعث می‌شود ارتباط شما به طور کلی با واقعیت از بین نرود. وقتی آن را که شبیه عینک‌های اسکی است روی چشم می‌گذارید، انگار که گوشی موبایل یا کامپیوترتان را روی چشم نصب کرده‌اید ولی هر زمان که بخواهید می‌توانید با یک دکمه دوباره به واقعیت برگردید.

 البته این اتصال فقط با گوشی‌های اپل و لپ‌تاپ مک برقرار می‌شود. وقتی عینک را روی چشم می‌گذارید با حرکات چشم و یا کار کردن انگشت‌ها توی هوا با این گوشی کار می‌کنید. مثلا داخل مترو نشسته‌اید و عینک را می‌گذارید. در قدم اول همه اپلیکیشن‌ها در همان فضای مترو جلوی چشمتان باز می‌شود.

 در قدم بعدی انگشتتان را تکان می‌دهید یا با حرکات چشم دستور می‌دهید که وارد کدام اپلیکیشن گوشی بشوید. از آن طرف عینک با سنسورهای بیرونی، مسیر چشم‌هایتان را دنبال می‌کند و اگر که سرتان را بچرخانید می‌تواند اطراف واگن قطاری که در آن حضور دارید تشخیص دهد.
 
از دیگر اعجاب‌های این عینک این است که  وقتی عکسی یا فیلمی را باز می‌کنید آن را در اندازه واقعی می‌بینید. انگار وارد یک فضای سه بعدی از همان ویدئو یا عکس شده‌اید اما همانطور که گفته شد ارتباطتان با واقعیت متوقف نشده. یعنی به در و دیوار برخورد نمی‌کنید. درواقع یک ال‌سی‌دی خمیده نیم دایره جلوی چشم است، اطرافتان تاریک می‌شود ولی همچنان متوجه حرکت اشیا یا افراد در اطرافتان می‌شود. اگر هم نخواستید با انگشتتان توی هوا می‌توانید صفحه اسکرین را کوچک کنید.
 
قابلیت دیگر این است که مثلا در حال چت هستید، سمت راستتان اپلیکیشن بانک را انتخاب می‌کنید و کمی می‌چرخید یک اپلیکیشن دیگر باز می‌کنید. یعنی همان حالت که برنامه‌های باز شده در گوشی پشت هم قرار می‌گرفتند، در این دنیای مجازی می‌توانند اطراف شما باز شوند.

 بالای عینک یک دکمه جالب قرار دارد و می‌تواند به کلی ارتباط شما را با دنیا قطع کند. همه نویزها را قطع کند و مثلا اگر در هواپیما آن را روی چشم گذاشتید، تصویر یک بیابان را بیاورد و این احساس را بدهد که در یک بیابان هستید. هر چقدر هم سر بچرخانید دارید به همان بیابان نگاه می‌کنید. کیفیت تصویر هم طبق ادعای خود اپل آنقدر زیاد و سرعت آن قدر بالاست که تا امروز شبیه آن در هیچ گوشی یا لپ‌تاپی ظاهر نشده. صفحه نمایش با ۲۳ میلیون پیکسل به صورت سه بعدی تصاویر را نشان می‌دهند.

 عینک از بیرون آنقدر شفاف است که آدم‌ها چشم‌های شما را می‌بینند. ولی این در واقع چشم شما نیست. یک شبیه سازی از چشم‌های شماست که روی عینک دیده می‌شود و اگر بخواهید همزمان با داشتن عینک روی صورت با کسی حرف بزنید، این حس را به اطرافیان می‌دهد که در حال نگاه کردن به آنها هستید.

 حالا که موضوع اسکن چشم پیش آمد باید این را هم اضافه کرد که این هدست با تشخیص عنبیه چشم بازگشایی می‌شود. یعنی سیستم احراز هویت آن نه با رمز یا صورت (فیس‌آی‌دی) بلکه از مسیر چشم‌ها می‌گذرد. همه برنامه ها را هم می‌شود جداگانه رمزگذاری کرد.

همه این‌ها نیازمنده پردازنده‌های بسیار قوی روی این دستگاه ۶۰۰ گرمی است که توان انتقال اطلاعات با سرعت ۲۵۷ گیگابایت بر ثانیه را دارد. یعنی سخت‌افزار بسیار قدرتمندی که با کمک آنها از پس همه کار برمی‌آید. سیستم عامل آن هم برای خودش طراحی شده که ترکیبی از آی او اس، آیپد او اس، مک او اس و واچ او اس و تی وی او اس است.
 
در مورد صدا هم همین ویژگی‌های اعجاب انگیز تکرار شده. همانطور که اپل ایربادزهایی تولید کرده بود که احساس صدای سه بعدی به شنونده می‌داد، اینجا هم همین ویژگی تکرار شده. قابلیت دیگر این است که سرتان را به هر سمت تکان دهید، می‌تواند صدا را بهتر کند. مثلا وقتی سرتان را سمت چپ ببرید، صدای همان سمت را بهتر از بقیه جهات خواهید شنید.

کلید واژه : شرکت اپل هدست اپل
ارسال دیدگاه