پایگاه خبری وب زوم
شنبه 8 اردیبهشت 1403
کد خبر: 18048
پ

ChatGPT می‌تواند مکالمه‌های خاصی با کاربران را به خاطر بسپارد

شرکت OpenAI سازنده چت‌جی‌پی‌تی ویژگی «حافظه» جدیدی را اعلام کرده که به این ربات‌ گفت‌وگو مبتنی بر هوش مصنوعی امکان می‌دهد که بخش‌های معینی از گفت‌وگوهای گذشته‌اش با کاربران را به حافظه بسپارد.

شرکت OpenAI سازنده چت‌جی‌پی‌تی ویژگی «حافظه» جدیدی را اعلام کرده که به این ربات‌ گفت‌وگو مبتنی بر هوش مصنوعی امکان می‌دهد که بخش‌های معینی از گفت‌وگوهای گذشته‌اش با کاربران را به حافظه بسپارد.

به گزارش سیتنا به نقل از ایندیپندنت، شرکت اوپن‌ای‌آی قابلیت «حافظه» جدیدی را اعلام کرده که به این ربات‌ گفت‌وگو [چت‌بات] مبتنی بر هوش مصنوعی امکان می‌دهد که بخش‌های معینی از گفت‌وگوهای گذشته‌اش با کاربران را به حافظه بسپارد.

اوپن‌ای‌آی در یک پست وبلاگی اعلام کرد که این فناوری نگهداری متن [مکالمه]، که در دست آزمایش است، به کاربران کمک می‌کند که با تکرار نکردن [مکالمه‌های گذشته‌] برای این ربات‌ مکالمه در وقتشان صرفه‌جویی کنند.

کاربران با بهره‌گیری از این ویژگی جدید می‌توانند کاری کنند که چت‌جی‌پی‌تی چیزهای خاصی از مکالمه‌شان را با این ابزار هوش مصنوعی به خاطر بسپرد یا حتی به آن اجازه دهند جزئیات را خودش انتخاب و ضبط کند و با این کار بتواند به دستیاری شخصی‌تر تبدیل شود.

این شرکت گفت که متن مکالمه‌های گذشته به ربات مکالمه کمک می‌کند که پاسخ بهتری به کاربران بدهد و افزود که حافظه ابزار هوش مصنوعی [به‌مرور زمان و] در اثر استفاده بیشتر بهتر می‌شود.

اوپن‌ای‌آی اعلام کرد: «به آزمایش توانایی چت‌جی‌پی‌‎تی برای به حافظه سپردن چیزهایی مشغولیم که در مورد آن‌ها صحبت می‌کنید تا گپ‌های [چت‌های] آینده مفیدتر باشد.»

به گفته این شرکت، کاربران می‌توانند میزان و محدوده جزئیاتی را که می‌خواهند این ربات مکالمه هوش مصنوعی از سابقه مکالمه‌اش به یاد بیاورد، تنظیم کنند.

این شرکت گفت: «اختیار حافظه چت‌جی‌پی‌تی در دست شماست. می‌توانید به‌صراحت بگویید چیزی را به حافظه بسپارد، از او بخواهید چیزی را به یاد آورد، و از طریق مکالمه یا تنظیمات به او بگویید [چیزی را] فراموش کند.»

این شرکت هوش مصنوعی افزود: «همچنین، می‌توانید آن را به‌کل خاموش کنید... زمانی که حافظه خاموش باشد، چیزی به خاطر سپرده نمی‌شود و به یاد آورده نمی‌شود.»  

این ویژگی اکنون فقط در اختیار بخش محدودی از کاربران نسخه‌های رایگان و نسخه ممتاز «پلاس» گذاشته می‌شود.

اوپن‌ای‌آی گفت که بعد از ارزیابی میزان سودمندی این ویژگی جدید، «به‌زودی» برنامه‌هایش را برای عرضه گسترده‌تر این محصول [به کاربران] منتشر خواهد کرد.

این ویژگی حافظه ممکن است به چت‌جی‌پی‌تی بیاموزد به همان نحوی که کاربران می‌خواهند به انواع خاصی از سوال‌های آن‌‌ها پاسخ دهد.

به گفته اوپن‌ای‌آی، مثلا اگر کسی بخواهد که ربات مکالمه هوش مصنوعی خلاصه‌‌ یادداشت‌های جلسه‌ با سرفصل‌ها و نکات وموارد اقدام فهرست‌شده به‌دنبال آن را ترجیح دهد، [ربات مکالمه] می‌تواند [جریان] جلسه‌ها را به همین شکل به حافظه بسپرد و خلاصه کند.

این شرکت مثالی دیگر از کاربرد این ویژگی را چنین بیان کرد: «می‌گویید کودکی نوپا دارید که عاشق عروس دریایی است. وقتی از چت‌جی‌پی‌تی برای درست کردن کارت تولد این کودک کمک می‌خواهید، [طرحی با] یک عروس دریایی که کلاه میهمانی بر سر دارد به شما پیشنهاد می‌دهد.»  

اوپن‌ای‌آی افزود: «کاربرانی که ترجیح می‌دهند از این ویژگی حافظه استفاده نکنند، می‌توانند «چت موقت» این پلتفرم را به‌ کار گیرند که «در سابقه [مکالمه] ضبط نمی‌شود، از حافظه استفاده نمی‌کند، و برای آموزش مدل‌های ما استفاده نمی‌شود.»

ارسال دیدگاه