پایگاه خبری وب زوم
شنبه 29 اردیبهشت 1403
کد خبر: 2764
پ
مدیرعامل ایرانسل:

ایده‌هایی که ارزشی به ایرانسل اضافه کند را حمایت می‌کنیم

دکتر بیژن عباسی‌آرند، مدیرعامل اپراتور ایرانسل، در مراسم پایانی «نخستین نوآوردگاه مرکز نوآوری ایرانسل» گفتگوی ویدئویی مفصلی با «استارتاپ۳۶۰» داشته است. عباسی‌آرند در این  گفت‌وگو به سوالات متعددی درباره اپراتور ایرانسل پاسخ داده که متن آن را در وب‌زوم ادامه می‌خوانید.

دکتر بیژن عباسی‌آرند در ابتدای این گفت‌وگو با بیان اینکه مرکز نوآوری ایرانسل با هدف حمایت از ایده‌های نوآورانه شکل گرفته است گفت: طبق برسی‌هایی که انجام شد، متوجه شدیم شرکت‌های کوچک ایده‌های خوبی دارند و علاقمند هستند به نحوی در بیزینس ایرانسل مشارکت داشته باشند اما ارتباط با این شرکت بزرگ برای‌شان قابل دسترس نیست و در واقع کانال‌های ما بعضا جوابگوی چنین نیازی نبوده است. شرکت‌های بزرگ در دنیا الگویی ذیل شرکت مرکزی تعریف و در کنار آن مرکز نوآوری طراحی کرده‌اند. مرکز نوآوری در این شرکت‌ها عملا به کانال ارتباطی بین آنها و واحدهای نوآورانه و استارتآپ‌ها تبدیل شده و به این صورت ایده‌های نو را جذب می‌کنند. در ایرانسل هم هدف ما همین بود که چنین مراکزی بتوانند از ظرفیت‌های ایرانسل استفاده کرده و ایده‌هایشان را پرورش دهند.

مدیرعامل ایرانسل در پاسخ به این پرسش که این شرکت و شرکت اسنپ چه زمانی وارد بورس خواهند شد، اظهار داشت: شرکت گسترش الکترونیک که سهامدار داخلی ایرانسل است در حال ورود به بورس و اقدامات اولیه آن انجام شده است. بنابراین ما در حال وارد کردن سهم ایرانی این شرکت به بورس هستیم. همچنین علاقه‌مند هستیم شرکت اسنپ را نیز وارد بورس کنیم. با مرکز بورس هم نشست‌هایی داشته‌ایم و باید فرآیند آن طی شود.

دکترعباسی‌آرند با اشاره به اینکه با توجه به مشکلات اقتصادی که کشور با آن روبروست سایز اقتصاد کوچک شده، گفت: هرچه سایز اقتصاد کوچک‌تر شود طبعا توان شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری نیز کمتر می‌شود. در چنین شرایطی شرکت‌ها ترجیح می‌دهند به جای حمایت از استارتآپ‌ها، سرمایه‌شان را صرف توسعه بیزینس اصلی‌شان کنند اما این بدین معنا نیست که این نوع سرمایه‌گذاری به صفر رسیده است. نمونه‌اش همین اقدامی است که شرکت ایرانسل انجام داده است. قرار است در ذیل شرکت اسنپ نیز حوزه نوآوری شکل گیرد که هم این شرکت بتواند تجربیاتش را منتقل کند و هم در جاهایی که حس شود زمینه برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، اقدام کند.

او افزود: اگر شرکت‌ها بتوانند هزینه‌های‌شان را کمتر کنند، بیزینس‌شان به مشکل عمده‌ای برنخواهد خورد. بخشی از هزینه‌های  اسنپ و شرکت‌های مشابه، بحث مارکتینگ است و این موضوع طبیعتا نیازمند سرمایه‌گذاری بسیار است. اگر اسنپ بتواند در این زمینه هزینه را تا حدی کاهش دهد، در زمینه سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های ذیل و کوچک‌تر با مشکلی روبرو نخواهد شد.

مدیرعامل ایرانسل با بیان اینکه جایی که احساس شود شرکت ایرانسل با سرمایه‌گذاری و مشارکت می‌تواند به یک حوزه در کسب و کار کمک کند دریغ نمی‌کنیم، گفت: با شرکت‌های استارتآپی کوچک‌تر مدل‌های مشارکتی را پیش می‌بریم. به این شکل که ایرانسل یا با خرید سهم به صورت مستقیم مشارکت می‌کند و یا سرویس‌های ایرانسل در اختیارشان قرار می‌گیرد. شرکت ویستا به عنوان بازوی سرمایه‌گذاری در ایرانسل در حال حاضر مشغول مذاکره با برخی از این شرکت‌ها و استارتآپ‌های کوچک است.

دکتر عباسی‌آرند در مورد ورود اسنپ به حوزه‌های غیرتخصصی و انتقاد برخی به این موضوع اظهار داشت: ما حس کردیم اپلیکشن اسنپ با توجه به میزان کاربرانی که دارد بازار بسیار خوبی برای حمایت از سایر حوزه‌های استارتآپی است. این استارتآپ‌ها می‌توانند از ظرفیت اسنپ بهره برده و در بازار رشد کنند. ایده ما در ایرانسل نیز همیشه به همین شکل بوده است که اپلیکیشن آن بتواند نقش سکویی را برای شرکت‌های استارتآپی با ایده‌های جذاب و نو ایفا کند. طبیعتا در هر حوزه‌ای ممکن است اختلاف سلیقه وجود داشته باشد و انتقادهایی نیز مطرح شود که ما همه آنها را می‌شنویم.

او افزود: در ایرانسل ما استراتژي مشخصی داریم و همه ایده‌ها در این شرکت توسط تیم‌های اقتصادی و فنی کاملا برسی می‌شوند و نهایتا جایی که حس شود ارزشی به ایرانسل و شرکت علاقمند به مشارکت در بازار اضافه خواهد شد، اقدام به مشارکت و حمایت می‌کنیم.

دکتر عباسی‌آرند در مورد احتمال خروج MTN از ایران گفت: کار عملیاتی ایرانسل در حال حاضر ارتباط مستقیمی به MTN ندارد. همه تیم‌ها ایرانی هستند و  MTNتنها یک سهامدار است و طبیعتا صرفا نقش سهامداری را ایفا می‌کند. اگر روزی هم این اتفاق بیفد و MTN از ایران خارج شود، چندان اثری روی عملکرد ایرانسل نخواهد داشت.

 او در همین زمینه افزود: البته ما تجربه سرمایه‌گذاری MTN در ایران را تجربه‌ای موفق می‌دانیم و علاقه‌مند نیستیم نه  MTN و نه هیچ سرمایه‌گذار خارجی از کشورمان برود. چراکه تصور می‌کنیم حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران علاوه بر سرمایه، تجارب جدید را نیز وارد کشور کرده و فرصت رشد را برای مجموعه‌های داخلی فراهم می‌کنند که این اتفاق برای ایرانسل افتاده است. این نکته را نیز اضافه کنم که طبق اطلاعاتی که دارم MTN فعلا برنامه‌ای برای خروج از بازار ایران دست‌کم در کوتاه مدت ندارد.

ارسال دیدگاه