پایگاه خبری وب زوم
چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
کد خبر: 776
پ
رضا الفت نسب:

دولت شرایط را برای فعالیت کسب و کارهای اینترنتی سهل تر و سختگیری ها را کمتر کند

شیوع کرونا علاوه بر وارد کردن خسارت های سنکین به کسب و کارهای سنتی، به بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی هم آسیب رسانده است. رضا الفت نسب، یکی از فعالان این حوزه معتقد است بعد از کرونا اوضاع کسب و کارهای اینترنتی مانند قبل نخواهد شد و تاکید می کند دولت باید شرایط را برای فعالیت آنها سهل تر و سختگیری ها را کمتر کنند.

او با تاکید بر اینکه «بعد از کرونا با دنیای دیگری روبرو هستیم» می گوید: با توجه به آنچه شواهد نشان می دهد کسب و کارها، چه سنتی و چه اینترنتی تا آخر سال با این معضل احتمالا درگیر خواهند بود. البته دولت اعلام کرده نه فقط به کسب وکارهای اینترنتی بلکه به سایر کسب و کارها هم کمک هایی خواهد کرد، مثل معافیت مالیاتی و بیمه ای یا پرداخت وام و به تعویق انداختن اقساط. این اتفاق در دنیا هم افتاده است. اما وضعیت در ایران متفاوت است چرا که قبل از کرونا نیز کسب و کارهای اینترنتی با مشکل روبرو بودند به ویژه بعد از قطعی اینترنت در سال گذشته وضعیت برای آنان بسیار سخت شد.
الفت نسب می افزاید: کسب و کارهای اینترنتی قبل از کرونا یعنی در سال 98 سال بسیار سختی را گذراندند. مخصوصا بعد از قطعی اینترنت بین المللی کسب وکارها اینترنتی افت شدیدی پیدا کردند و بعد از آن به سختی بالا آمدند. حتی به شرایط ما قبل هم نرسیدند. همین مساله باعث شد سرمایه گذاران سنتی که تازه داشتند به سمت کسب و کارهای اینترنتی گرایش پیدا می کردند،نگران شوند و ریسک سرمایه گذاری برای آنان بسیار بالا رفت. بنابراین اکنون سرمایه گذار چندان جرات نمی کند که در این حوزه سرمایه بگذارد.
او در مقایسه حمایت از کسب و کارهای اینترنتی در ایران با سایر کشورها می گوید: در چین تقریبا دو ماه کسب وکارها تعطیل بودند اما در ادامه دولت چین تسهیلاتی چون یارانه و وام های چند لایه محلی، استانی و کشوری برای آنان درنظر گرفت. مثلا قرار است برای کسب و کارهای شهر ووهان چین که خیلی درگیر شده بود اتفاقات بهتری رقم بخورد. 
الفت نسب تاکید می کند: وضعیت کسب و کارهای اینترنتی در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر مانند ترکیه مناسب نیست و حمایت هایی که از آنها می شود قابل مقایسه با هم نیستند. 
او از تعداد زیاد نهادهای موازی تصمیم برای کسب و کارهای اینترنتی گلایه می کند و می گوید: در کشور ما اکنون شانزده  نهاد وجود دارد که به صورت مستقیم برای کسب وکارهای اینترنتی تعیین تکلیف می کنند، آیین نامه و دستورالعمل می دهند اما وقتی زمان عمل فرا می رسد هیچ کدام از 16 نهاد کار خاصی نمی کند. متاسفانه فقط وقتی زمان شرط  گذاری است سروکله آنها پیدا می شود. اما در زمان هایی که نیاز است حضور داشته باشند خبری از آنان نیست. این موازی کاری ها باعث شده کسب وکارها درگیری پیدا کنند و با مشکلات زیادی مواجه شوند. 
الفت نسب تشریح می کند: مثلا می بینیم یکی از این نهادها یک آیین نامه ای می دهد اما دیگری آیین نامه او را زیر سوال می برد و در این میان کسب و کارهای اینترنتی هستند که متحمل ضرر می شوند. 
او معتقد است نبود یک متولی مشخص در بخش دولت و حاکمیت کار را برای کسب و کارها اینترنتی سخت کرده است. 
الفت نسب با بیان اینکه «شرایط راه اندازی کسب وکار آنلاین، مدیریت و توسعه آن در ایران به شدت سخت است» می گوید: افرادی که می خواهند در این حوزه وارد شوند باید بسیار مراقب باشند. مخصوصا بعد از کرونا شرایط بسیار خاص تر خواهد بود و کسانی که کوچک تر هستند و سرمایه محدودتری دارند خیلی بیشتر در معرض خطر هستند. 
او در پاسخ به این پرسش که دولت برای حمایت از کسب و کارهای اینترنتی چه می تواند بکند می گوید: متاسفانه کشور ما محدودیت منابع دارد، قیمت نفت خیلی کاهش یافته، ممکن است به دلیل شرایط به وجود آمده دولت نتواند سال آینده مالیات چندانی دریافت کند بنابراین درآمد دولت به شدت کاهش پیدا می کند، از آن طرف تحریم ها هم هست. بنابراین به نظر می رسد در این وضعیت تنها با همدلی بین حاکمیت و بخش خصوصی می توان کارها را جلو برد. دولت نباید برای کسب و کارهای اینترنتی سخت گیری کند و از آن طرف کسب وکاها هم باید با هم همکاری کنند و یکدیگر را حمایت کنند. 

 

ارسال دیدگاه