پایگاه خبری وب زوم
جمعه 7 اردیبهشت 1403
کد خبر: 790
پ
مشکات اسدی، مشاور رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در حوزه توانمندسازی اجتماعی تشریح کرد؛

حمایت های سازمان فناوری اطلاعات از کسب و کارهای آنلاین

مشکات اسدی، مشاور رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در حوزه توانمندسازی اجتماعی در گفتگو با وب زوم حمایت های این سازمان از کسب و کارهای آنلاین در ایام کرونایی را تشریح کرد.

با شیوع ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها به دلیل پروتکل های قرنطینه ای ناچار به تعطیلی و به تبع آن با مشکل مواجه شدند. در این میان به نظر می رسید که کسب و کارهای آنلاین نه تنها دچار مشکل چندانی نشوند بلکه بازار آنان رونق نیز پیدا کند. اما واقعیت چیز دیگری بود و بسیاری از این کسب و کارها هم با مشکلات عدیده ای مواجه شده اند. از این رو حمایت از آنها نیز مانند حمایتی که قرار از سایر کسب و کارها شود لازم  و ضروری است و باید از اکنون به فکر حل مشکلات پساکرونا بود.
مشکات اسدی، مشاور رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در حوزه توانمندسازی اجتماعی می گوید این سازمان از کسب و کارهای آنلاین که در ایام کرونایی دچار مشکل شدند حمایت می کند. 
او درباره حمایت هایی که قرار است سازمان فناوری اطلاعات از کسب و کارهای آنلاین کند اینگونه توضیح می دهد: وام ها و تسهیلات نوآفرین برای کسب و کارهای آنلاین در نظر گرفته شده است که شرکت ها برای دریافت این وام ها باید از سایت ایران نوآفرین اقدام کنند. 
اسدی در پاسخ به این سوال که میزان این وام ها چه مقدار است می گوید: حجم این وام بستگی به لیست بیمه شرکت ها دارد. همچنین شرط ارائه این وام ها هم این است که شرکت ها تعدیل نیرو نداشته باشند یعنی کاهش لیست بیمه نداشته باشند. 
مشاور رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در حوزه توانمندسازی اجتماعی اضافه می کند: همچنین یک لاین حمایتی مشترک بین سازمان فناوری اطلاعات و صندوق نوآوری و شکوفایی راه اندازی شده است که شرکت های دانش بنیان می توانند از تسهیلات آن استفاده کنند.. شرط ما برای همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی نیز این بود که کاهش لیست بیمه و تعدیل نیرو نداشته باشند.
به گفته او برخی شرکت های بزرگ مانند اسنپ این وام را دریافت کرده اند.
اسدی همچنین می گوید سازمان فناوری اطلاعات برای حمایت از کسب و کارها و شرکت هایی که در زمینه آموزش از راه دور تخصص دارند، برنامه حمایتی دارد: توجه به اینکه در این ایام آموزش از راه دور و مجازی بسیار اهمیت پیدا کرده است ما از طریق سامانه نوآفرین از کسب و کارهایی که می توانند در حوزه های آموزش، سلامت، مدیریت بحران لاین حمایتی ایجاد کرده است. ما از این شرکت ها که در حوزه دورکاری و آموزش تخصص دارند خواسته ایم اگر می توانند خدمت یا کمک رایگان ارائه دهند ما از طریق سایت نوآفرین آنها را معرفی می کنیم و همچنین امکانات و تسهیلات به آنها ارائه خواهیم داد. البته مهمتیرن بخش حمایتی از این شرکت ها معرفی آنها به اکوسیستم است. 
او تاکید می کند که این حمایت مختص کسب وکارهایی است که در حوزه آموزش از راه دور تخصص دارند. 
مشاور رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در حوزه توانمندسازی اجتماعی در پاسخ به این سوال که چرا برای کسب و کارهایی که مجبور به تعدیل نیرو شده اند تسهیلات حمایتی در نظر گرفته نشده است می گوید: تمرکز دولت تمرکز بر اشتغال است و اشتغال برایش بسیار اهمیت دارد. ایجاد شغل برای دولت هزینه بر است از این رو شرط برای دریافت تسهیلات عدم تعدیل نیرو است. البته وقتی خود را در جایگاه دولت قرار دهیم چنین شرطی بدیهی به نظر می آید.
اسدی با اذعان به وجود شرایط سخت برای همه کسب و کارها همچنین کسب و کارهای آنلاین اضافه می کند: بازگشت به کار کسانی که به دلیل تعدیل نیرو بیکار شده اند بسیار هزینه بر و زمان بر است از این رو ما تسهیلات را برای شرکت هایی قرار داده ایم که تعدیل نیرو نداشته باشند. وام به این دلیل در اختیار شرکت ها قرار داده می شود که در این شرایط نسبت به حقوق کارکنان خود نگرانی نداشته باشند. بنابراین شرطی که برای ارائه تسهیلات گذاشته شده، شرط درستی است و کمک می کند که اشتغال حفظ شود. 

 

کلید واژه :
ارسال دیدگاه