پایگاه خبری وب زوم
شنبه 15 اردیبهشت 1403
کد خبر: 851
پ

پلت فرم شاد دانش آموزان و معلمان را غمگین کرد

پلتفرم شاد که با سروصدای زیاد از سوی آموزش و پرورش به عنوان شبکه مستقل آموزش مجازی دانش آموزان و معلمان معرفی شد نه‌تنها آنان را شاد نکرده بلکه باعث کلافگی شان شده است.

با تعطیلی مدارس به‌ دلیل شیوع ویروس کرونا، آموزش‌ و‌ پرورش به‌ دنبال راهکاری برای جبران عقب ماندن دانش آموزان از دروس خود بود. محسن حاجی‌ میرزایی، وزیر آموزش‌ و‌ پرورش در همان روزهای ابتدایی تعطیلی مدارس از ایجاد یک شبکه اجتماعی دانش‌ آموزی مستقل برای آموزش مجازی محصلان خبر داد. قرار بود این پلتفرم بستری منحصر به‌ فرد برای دانش‌آموزان، ارتباط‌شان با معلمان خود و ذخیره و تبادل محتوای درسی‌ آنان باشد.
برای تحقق این امر آموزش و پرورش از حدود ۴۵ روز پیش از پیام‌ رسان‌های داخلی خواست با اتصال API آموزش و پرورش، شبکه‌ اجتماعی دانش آموزی شاد را بر بستر خود پیاده سازی نموده و به عنوان یک بستر ارتباطی رایگان و فراگیر، میزبان دانش‌آموزان و معلمان باشند. در نهایت اما در ۲۱ فروردین آموزش و پرورش طی بخشنامه‌ ای از همکاری انحصاری خود با پیام رسان روبیکا خبر داد.
گذشته از غافل گیری پیام رسان های داخلی از اینکه آموزش مجازی آموزش و پرورش به انحصار پیام رسان مناقشه برانگیز روبیکا درآمده، معلمان و دانش آموزان نیز غافلگیر شدند. آنان که با وجود مشکل اینترنت توانسته بودند دست و پا شکسته در پلتفرم های دیگر کلاس های مجازی خود را برگزار کنند حالا باید به یک پلتفرم دیگر اسباب کشی کشی می کردند. پلتفرمی که تا به امروز نه تنها موجب تسهیل برگزاری کلاس های درس آنان نشده بلکه چالش‌ های زیادی را نیز برایشان ایجاد کرده است.
امنیت پلتفرم و همچنین حفظ حریم شخصی افراد یکی از مهم ترین گزینه هایی است که کاربران برای نصب یک پلتفرم در نظر می گیرند. "شاد" که آموزش و پرورش آن را به عنوان شبکه اختصاصی خود برای برگزاری کلاس های مجازی به مدارس معرفی کرده تمامی اطلاعات هویتی دانش آموزان را برای ثبت نام دریافت می کند. علاوه بر این به گفته تعدادی از معلمان بعد از نصب و ورود به این برنامه امکان حذف حساب کاربری وجود ندارد.
گذشته از مشکلات امنیتی شاد، محدودیت آپلود موجب گلایه معلمان و دانش آموزان شده است. شاد محدودیت آپلود تا ۱۰۰ مگابایت دارد که این مساله به اشتراک گذاشتن ویدئوهای آموزشی را دشوار کرده است.
علاوه بر این پلتفرم شاد فقط نسخه اندروید دارد بنابراین معلمان، دانش آموزان و والدین آنان حتما برای استفاده از این برنامه باید گوشی اندروید داشته باشند!
همچنین با توجه نداشتن نسخه وب، به هیچ عنوان امکان استفاده از شاد با کامپیوتر وجود ندارد.
یکی از معلمان مدارس تهران در گفتگو با وب زوم از وضعیت به وجود آمده و اجبار دانش آموزان و معلمان به استفاده از پلتفرم شاد می گوید از حدود ۳۰ دانش آموز او تنها ۷ نفر توانسته اند وارد شبکه شاد شوند.
او اضافه می کند: به ما دستور داده اند که نرم افزار شاد را نصب کنیم و دانش آموزان تکالیف خود را آنجا به اشتراک بگذارند اما این پلتفرم از همان ابتدای ورود مشکل دارد و برای احراز هویت دانش آموزان هم خطای سیستمی می دهد. پشتیبانی نرم افزار هم پاسخگوی ما نیست.
یکی از دانش آموزان نیز در گفتگو با وب زوم از مشکلاتش در استفاده از "شاد" می گوید: چند روزی است به ما گفتند شاد نصب کنید. ابتدا که به سختی و با چندین بار ارور دادن برنامه نصب شد. الان هم که می خواهیم از آن استفاده کنیم باز مشکل داریم. حتی تعدادی از دوستان من هنوز نتوانستند شاد را نصب کنند.
"شاد" که قرار بود باری از دوش والدین، دانش آموزان و معلمان بردارد مشکلی بر انبوه مشکلات آنان اضافه کرده است.
معلوم نیست چرا آموزش و پرورش به جای استفاده از پیام‌ رسان‌ های موجود، با صرف هزینه پیام‌ رسان اختصاصی خود را ایجاد کرده است. آن هم پیام رسانی که محدودیت ها و مشکلات فنی بسیاری دارد و موجب سردرگمی دانش آموزان و معلمان شده است.





ارسال دیدگاه