پایگاه خبری وب زوم
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
کد خبر: 9258
پ

پژوهشی در آمریکا: احتمالا نیازی به توسعه واکسن بوستر مخصوص کرونا امیکرون نداریم

پژوهشگران دولت آمریکا با بررسی میمون‌هایی که دوز سوم واکسن کرونا فعلی و دوز سوم واکسن مخصوص گونه امیکرون را دریافت کرده بودند، متوجه شدند واکسن گونه جدید، تفاوت قابل توجهی در اثربخشی روی ویروس ارائه نمی‌کند که با این وجود می‌توان گفت نیازی به واکسن تقویت‌کننده مخصوص امیکرون وجود ندارد.

 

میمون‌های مورد استفاده در این پژوهش، ابتدا دو دوز واکسن کرونا مدرنا را دریافت کرده بودند و سپس با فاصله 9 ماه، دوز تقویت کننده معمولی مدرنا و دوز تقویت کننده گونه امیکرون را دریافت کردند. محققان جنبه‌های مختلفی از سیستم ایمنی بدن حیوانات را آزمایش کردند و آن‌ها را در معرض ویروس قرار دادند.

آن‌ها سرانجام در آزمایش‌های خود متوجه شدند که هر دو دوز تقویت کننده در برابر تمام گونه‌های ویروس از جمله امیکرون باعث «افزایش قابل توجه پاسخ آنتی‌بادی‌های خنثی کننده» می‌شود.

واکسن کرونا امیکرون

تردید برای ساخت واکسن مخصوص کرونا امیکرون

«دنیل دوک»، محقق واکسن در موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی که رهبر اصلی این پژوهش است، توضیح می‌دهد: این یک خبر بسیار خوب است و نشان می‌دهد که ما نیازی به طراحی مجدد واکسن برای استفاده آن در برابر امیکرون نداریم.

دکتر «جان مور»، پروفسور میکروبیولوژی و ایمونولوژی در کالج پزشکی ویل کورنل که در این پژوهش حضور نداشته، توضیح می‌دهد که این نتایج شبیه به مطالعاتی است که برای دوز تقویت کننده واکسن مدرنا در برابر گونه بتا مورد آزمایش قرار گرفته بود. با این حال، او اشاره می‌کند که داده‌های مربوط به میمون‌ها اغلب قابل پیش‌بینی هستند و همچنان داده‌های انسانی باید مورد بررسی قرار بگیرند.

محققان در حالی با انجام این تحقیقات توضیح داده‌اند احتمالا نیازی به دوز سوم واکسن مخصوص امیکر‌ون وجود نداریم که هم اکنون فایزر و بیون‌تک کارآزمایی بالینی واکسن اختصاصی کرونا امیکرون را آغاز کردند و مدرنا نیز انتظار دارد تا نتیجه عملکرد واکسن اختصاصی امیکرون آن‌ها در ماه مارس مشخص شود.

منبع: دیجیاتو

کلید واژه : واکسن کرونا کرونا
ارسال دیدگاه