پایگاه خبری وب زوم
شنبه 8 اردیبهشت 1403
کد خبر: 16956
پ

حذف پست‌های کووید از فیسبوک

بررسی پست‌های الکترونیک داخلی شرکت «متا» نشان می‌دهد که فشار واشینگتن در پی تصمیم مقامات آمریکایی برای حذف پست‌هایی که همه‌گیری را به ویروس ساخته دست بشر نسبت می‌دادند، نتیجه داده و این شرکت در پی حذف چنین پست‌هایی برآمده است.

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» در گزارشی که منتشر کرد نوشت که نسخه‌هایی را از ارتباطات داخلی متا مشاهده کرده که نشان می‌دهد، فیسبوک محتوای مربوط به کووید-19 را در پاسخ به فشار دولت بایدن، از جمله پست‌هایی که ادعا می‌کرد ویروس ساخته دست بشر است، حذف کرده است.

بر اساس این گزارش، این ایمیل‌ها، گفت‌وگوهای مدیران فیس‌بوک را نشان می‌دهد که درباره نحوه مدیریت پست‌های کاربران در مورد منشأ یک بیماری همه‌گیر که دولت به دنبال کنترل آن بود، بحث می‌کنند.

نیک کلگ، رئیس امور جهانی این شرکت، در ژوئیه 2021 در ایمیلی به همکارانش پرسید: «آیا کسی می‌تواند به سرعت به من یادآوری کند که چرا ما ادعاهایی را که کووید ساخته دست بشر است، به جای کاهش رتبه/برچسب زدن، حذف می‌کردیم.»

یکی از معاونان فیسبوک و مسئول سیاست محتوا در پاسخ به این ایمیل پاسخ داد: «ما از سوی دولت و دیگران تحت فشار بودیم تا کارهای بیشتری انجام دهیم. ما نباید این کار را می‌کردیم.»

در این گزارش وال‌استریت ژورنال همچنین آمده که این ایمیل و تعدادی دیگر از ارتباطات داخلی شرکت، توسط کمیته قضایی مجلس نمایندگان تحت رهبری جمهوری‌خواهان به دست آمده است، که در حال بررسی آنچه قانونگذاران جمهوری‌خواه می‌گویند تلاش‌های نادرست دولت بایدن برای سانسور آزادی بیان آمریکایی‌ها در رسانه‌های اجتماعی در مورد کووید، است.

کاخ سفید اما می‌گوید که بحث‌های پیرامون این موضوع با هدف ارتقای پذیرش واکسن‌ها و سایر اهداف بهداشت عمومی بوده است.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده که «ما به طور مداوم به صراحت اعلام کرده‌ایم که معتقدیم رسانه‌های اجتماعی که تصمیم‌گیری مستقلی درباره محتوای پلت‌فرم‌های خود می‌گیرند، مسئولیت حیاتی دارند تا تاثیراتی که پلتفرم‌های آنها بر مردم آمریکا می‌گذارد را در نظر بگیرند».

فیس‌بوک مدت‌هاست که گفته است که تصمیمات آن برای نظارت بر محتوا مستقل است و با توجه به سیاست اتخاذ نمی‌شود.

ایمیل‌های مشاهده شده توسط وال استریت ژورنال مربوط به بهار و تابستان 2021 است، زمانی که کاخ سفید در حال افزایش فشار سراسری بر آمریکایی‌ها برای واکسینه شدن در برابر کووید-19 بود.

گفته می‌شود که بخشی از این فشار شامل کمپین‌های عمومی و خصوصی برای مجاب کردن فیسبوک به کنترل محتوای مرتبط با واکسن بوده است.

ارسال دیدگاه