پایگاه خبری وب زوم
جمعه 7 اردیبهشت 1403
کد خبر: 2003
پ

چرا سایت جعلی سجام فیلتر نمی‌شود؟

در حالی که دامنه فیلترینگ سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی هر روز گسترده‌تر می‌شود اما به نظر می‌رسد سایت‌ها و شبکه‌های خاصی مدنظر سیاست‌گذاران برای مسدوسازی هستند و مواردی که باید فیلتر یا از دسترس خارج شوند بدون مزاحمت در حال فعالیند. یکی از این سایت‌ها، سایت سجام تقلبی است که هنوز فیلتر نشده است.

در روزهایی که بسیاری از مردم وسوسه شده و سرمایه‌گذاری در بورس را شروع کرده‌اند، افراد سودجو نیز ترفندهای مختلفی برای کلاه‌برداری از این سهامدارن که بخش قابل توجهی از آنان سواد دیجیتالی بالایی ندارند، به کار می‌ببندند؛ از راه‌اندازی کانال‌های سیگنال‌دهی و فال‌گیری گرفته تا راه‌اندازی سایت‌های تقلبی.

از آنجا که یکی از الزامات ورود به بازار سرمایه، ثبت‌نام در سامانه سجام است، مجرمان فضای مجازی با راه‌اندازی سایت و آدرس‌های جعلی، اقدام به کلاهبرداری و سوءاستفاده از تازه‌واردان بورسی کرده‌اند. آنان با طراحی سایتی مشابه سایت‌های مشهور، به ایجاد صفحات فیشینگ و سرقت اطلاعات بانکی کاربران و برداشت از حساب آنان کرده‌اند.

فیشینگ به تلاش برای به دست‌آوردن اطلاعاتی مانند نام کاربری یا گذرواژه یا اطلاعات حساب بانکی ازطریق جعل وب‌سایت و آدرس ایمیل و روش‌های متنوع دیگر گفته می‌شود. به بیان ساده‌تر، هنگامی که شخصی تلاش می‌کند دیگری را فریب دهد تا اطلاعات شخصی‌اش را دراختیار بگیرد، حمله‌ فیشینگ رخ می‌دهد. هدف از فیشینگ (Phishing) این است که‌‌ گیرنده ایمیل را فریب دهد و او را متقاعد کند به پیامی که ارسال شده، نیاز دارد، از جمله درخواستی که از طرف یک بانک ارسال شده یا یادداشتی از یکی از اشخاص در شرکتی که فرد مشغول به کار است؛ با القای این ایده در ذهن مخاطب، او را مجبور می‌کند که روی لینک دانلود یا فایلی که پیوست شده، کلیک کند.

یکی از این سایت‌های جعلی که از سهامداران کم‌اطلاع کلاه‌برداری می‌کند سایت جعلی سجام، با آدرس sejam.press است که در سامانه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه گزارش شده اما هنوز فیلتر نشده است و کاربران به راحتی به آن دسترسی دارند. در حالی است که جعلی بودن این سایت تایید شده است، اما معلوم نیست چرا اقدامی برای فیلتر شدن آن انجام نمی‌شود؟‌

ارسال دیدگاه